Senarai Semak Instrumen
Standard Prestasi Tahun 1
Mata
Pelajaran : Pendidikan Kesihatan
Nama Murid:
________________
Band
|
Deskriptor
|
Evidens
|
Tarikh
Pentaksiran
|
Sumber
Bahan
|
Catatan
|
Tandatangan
|
||
1
|
mengenal
bahagian tubuh seperti kepala badan, tangan, kaki dan genital
|
B1D1E1
|
|
|
|
|
|
|
1
|
menamakan jenis makanan harian mengikut waktu makan
|
B1D2E1
|
|
|
|
|
|
|
1
|
mempamerkan
perasaan yang dialami seperti gembira, sedih, takut, marah dan malu
|
B1D3E1
|
|
|
|
|
|
|
1
|
mengenal
pasti ahli dalam keluarga/penjaga
|
B1D4E1
|
|
|
|
|
|
|
1
|
mempunyai maklumat untuk menghubungi ibu bapa / penjaga
untuk menangani aspek keselamatan diri
|
B1D5E1
|
|
|
|
|
|
|
2
|
menjaga
kebersihan diri seperti kebersihan kepala, badan, tangan, kaki, kuku, gigi
dan genital
|
B2D1E1
|
|
|
|
|
|
|
2
|
menjaga
kebersihan pakaian
|
B2D1E2
|
|
|
|
|
|
|
2
|
menjaga
kebersihan alatan keperluan diri seperti sikat, berus gigi, tuala, pakaian
dalam, peralatan makan dan minum
|
B2D1E3
|
|
|
|
|
|
|
2
|
menentukan
ciri-ciri makanan yang bersih dan selamat
|
B2D2E1
|
|
|
|
|
|
|
2
|
menyatakan
peranan diri sendiri dan ahli dalam keluarga/penjaga
|
B2D3E1
|
|
|
|
|
|
|
2
|
mengenal pasti situasi yang tidak selamat
|
B2D4E1
|
|
|
|
|
|
|
2
|
mengenal
pasti barangan yang merbahaya
|
B2D4E2
|
|
|
|
|
|
|
3
|
memahami
kepentingan menjaga kebersihan diri dan melakukannya dengan cara yang betul
dan pada masa yang betul
|
B3D1E1
|
|
|
|
|
|
|
3
|
memahami
kepentingan menjaga kebersihan pakaian dan melakukannya dengan cara yang
betul
|
B3D1E2
|
|
|
|
|
|
|
3
|
memahami
kepentingan menjaga kebersihan alatan keperluan diri dan melakukannya dengan
cara yang betul
|
B3D1E3
|
|
|
|
|
|
|
3
|
mengambil makanan
dan minuman yang bersih, berkhasiat dan mencukupi
|
B3D2E1
|
|
|
|
|
|
|
3
|
mengambil
makanan yang sesuai mengikut waktu makan
|
B3D2E2
|
|
|
|
|
|
|
3
|
menyimpan
makanan dan minuman dengan cara yang betul
|
B3D2E3
|
|
|
|
|
|
|
3
|
menamakan
pelbagai jenis ubat dan menyatakan tujuan ubat tersebut digunakan
|
B3D3E1
|
|
|
|
|
|
|
3
|
meluahkan
perasaan mengikut situasi dan kepada individu-individu yang sesuai
|
B3D4E1
|
|
|
|
|
|
|
3
|
menyatakan
asas keperluan emosi
|
B3D4E2
|
|
|
|
|
|
|
3
|
menghormati
ahli keluarga/penjaga, memahami hubungan serta mampu menceritakan
keistimewaan diri sendiri dan ahli dalam keluarga
|
B3D5E1
|
|
|
|
|
|
|
3
|
mengenal
pasti penyakit berjangkit yang
berkaitan dengan kulit, tangan, kaki, mulut, demam selsema dan jangkitan
cacing
|
B3D6E1
|
|
|
|
|
|
|
4
|
menjelaskan
akibat jika tidak prihatin terhadap penjagaan kebersihan diri, pakaian dan
alatan keperluan
|
B4D1E1
|
|
|
|
|
|
|
4
|
mengenal pasti ciri-ciri ubat yang boleh
membahayakan kesihatan
|
B4D2E1
|
|
|
|
|
|
|
4
|
menjalin hubungan dan
memahami batas hubungan dengan ibu bapa / penjaga, ahli keluarga, rakan
sebaya dan individu lain
|
B4D3E1
|
|
|
|
|
|
|
4
|
mengenal pasti perbuatan buli, pembuli dan
mangsa
|
B4D3E2
|
|
|
|
|
|
|
4
|
memahami kuman
sebagai organisma berbahaya
|
B4D4E1
|
|
|
|
|
|
|
5
|
mengamalkan penjagaan
kebersihan diri, pakaian dan alatan keperluan dan memastikan aspek ini juga
menjadi amalan keluarga, rakan sebaya dan individu lain
|
B5D1E1
|
|
|
|
|
|
|
5
|
boleh mengingatkan diri, keluarga, rakan sebaya
dan individu lain akan
kepentingan ubat dan akibat penyalahgunaannya
|
B5D2E1
|
|
|
|
|
|
|
5
|
menyatakan kepentingan mengambil ubat
mengikut preskripsi
|
B5D2E2
|
|
|
|
|
|
|
5
|
menyuarakan
dan membezakan antara kehendak dan keperluan
|
B5D3E1
|
|
|
|
|
|
|
5
|
menerangkan
cara kuman dan penyakit berjangkit merebak
|
B5D4E1
|
|
|
|
|
|
|
6
|
menceritakan
cara-cara mengawal kuman dan penyakit berjangkit daripada merebak
|
B6D1E1
|
|
|
|
|
|
|
6
|
menunjukkan cara
memohon bantuan ketika keluarga, rakan sebaya dan individu lain mengalami masalah kesihatan,
kecederaan dan kecemasan
|
B6D1E2
|
|
|
|
|
|
|
6
|
mengamalkan
sikap kerjasama dan berkongsi
|
B6D2E1
|
|
|
|
|
|
|
6
|
bertindak
dengan cara yang positif untuk menghadapi dan menangani buli
|
B6D2E2
|
|
|
|
|
|
|
No comments:
Post a Comment